Treinbanen
AMSAC Clubbaan
Specificaties
- Schaal: H0
- Systeem: 2-rail Hoogfrequent analoog & 3-rail digitaal/analoog
- Thema: Universeel Belgisch geïnspireerd
- Afmetingen van de baan: 17m x 2m
Geschiedenis
De bouw van de clubbaan vatte aan kort nadat AMSAC VZW verhuisd was naar de rijtuigen waar we ons tot op de dag van vandaag nog steeds in bevinden. De baan vult 1 van onze 2 rijtuigen. Als schaal werd logischerwijs voor H0 gekozen daar quasi iedereen in de club deze schaal beoefende/verzamelde. Om zowel de 2- als 3-railfanaten te bekoren werd 1 omloop per stroomsysteem voorzien.
Voor een foto's van de bouw verwijzen wij u graag door naar het Flickr-album.Voor een verslag van de vernieuwingswerken kan u en extra foto's kan je op het forum van modelspoormagazine terecht.
2-rail
Het 2-rail gedeelte wordt analoog aangestuurd door een computerprogramma geschreven in Qbasic welk rechtstreeks op de pc-hardware kan draaien onder DOS besturingssysteem. Dit computerprogramma stuurt een bloksysteem aan op basis van stroomdetectie. Hier kunnen momenteel maximaal 9 treinen op rijden. Sporen zijn voor 98% van het merk Peco in code 100.
3-rail
Het 3-rail gedeelte kan zowel analoog als digitaal aangestuurd worden. De beveiliging van de baan gebeurt ook met behulp van een bloksysteem op basis van massadetectie met zelf ontworpen printen. Hier kunnen maximaal 12 treinen op rijden. Als sporen werd hier op de gehele baan voor Märklin K-rails gekozen.
Inspiratie & ontwerp
De baan zelf is in principe 1 groot ovaal met zichtbare kant aan een zijde en een andere met opstelsporen. Tevens is er in het station voor elke omloop een aftakking die langs achteren de treinen tot in een klimspiraal brengt. Dit heeft als doel de treinen te laten paraderen langs een hoger gelegen paradespoor en ook extra capaciteit aan de treinbaan te bieden. Zo zouden er in totaal (2- en 3-rail samen) een 26-tal treinsamenstellingen op de baan kunnen rondrijden.
Naar scenery toe werd voor een zo universeel mogelijke aankleding gezorgd zodanig dat er treinen van allerlei nationaliteiten op kunnen rondrijden, het blijft tenslotte een clubbaan. Wel is er voor gekozen om seinen naar belgisch voorbeeld te plaatsen en links te rijden. De stationsomgeving heeft de laatste jaren ook een meer belgische tint gekregen. Scenery werd destijds voornamelijk ingevuld door werk van Peter, Chris & Dirk.
Toekomst
Momenteel zijn er enkele werken aan de gang op de clubbaan. Voor het 3-rail gedeelte wordt er betere documentatie voorzien van de bloksecties. Op het 2-rail gedeelte werden extra opstelsporen voorzien en worden de sporen naar de hoger gelegen gedeelten aangesloten aan nieuwe bloksecties. Op sceneryvlak zijn we aan de linkerkant helemaal tabula rasa gegaan met behoud van de hoofdlijn om de scenery langs die zijde een heuse opfrisbeurt te geven. Als kers op de taart zijn we ook gestart met het maken van bovenleiding naar belgisch voorbeeld.